Vad har du som ung konsument för rättigheter och skyldigheter? Som konsument är det viktigt att man vet vad man har för rättigheter och skyldigheter när det kommer till konsumenträtt, speciellt om man inte bor hemma längre och inte har någon där hemma som kan hjälpa en.

Som konsument har du flera olika rättigheter när det kommer till olika områden inom konsumenträtten och några ex på sådana områden är bytesrätt, garanti, öppet köp och ångerrätt.  Men eftersom att det inte finns några riktiga lagar som står bakom dessa rättigheter så är det inte helt säkert att t e x alla butiker erbjuder öppet köp eftersom att det inte finns någon lag som säger att butiken måste ha det. Men butiken måste följa de kraven som ställs och kunden måste få igenom sina rättigheter om butiken nu t e x skulle ha öppet köp på en vara.

Öppet köp: ”Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du vill ändra ditt köp och lämnar tillbaka varan inom en viss tid.” – www.hallakonsument.se   

Några saker att tänka på när det kommer till att handla på öppet köp är att man först frågar butiken om de erbjuder öppet köp innan man ska betala, för som sagt är det inte en självklarhet att alla butiker erbjuder öppet köp. Sen är det viktigt att man har en ”försäkring” på att man har handlat sin vara på öppet köp, till exempel ett kvitto i detta fall. Om man nu ska lämna tillbaka en vara som man har köpt på öppet köp men som man inte är riktigt nöjd med, så är det viktigt att man lämnar tillbaka varan i samma skick som man tog hem den i.

Garanti: Garanti betyder att säljaren ansvarar för att varan du har köpt fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid.” – www.hallakonsument.se

När det kommer till garantin så är det samma sak som gäller där för öppet köp, det är säljaren utav produkten som själv bestämmer om hen vill erbjuda garanti eller inte. Precis som med öppet köp är det bra att kolla med försäljaren om du har garanti på produkten du vill köpa innan du köper den. Om försäljaren svarar ja är det din rättighet att kunna begära följande om varan inte skulle fungera eller gå sönder: Att varan lagas, att du får en ny, avdrag på priset, att ditt köp ska hävas eller kräva skadestånd. Även om försäljaren inte erbjuder garanti så har du som konsument alltid enligt lag rätt till att reklamera varan inom 3 års tid.